Džonatan Dem, reditelj filma „Kad jaganjci utihnu”, preminuo je preksinoć u 73. godini u svom domu u Menhetnu u Njujorku. Američki mediji su izvestili da je umro od raka i komplikacija bolesti srca.
Dem je birao da režira žanrovski različite igrane filmove, ali se trudio da izbegne akcije, spektakle i naučnu fantastiku jer te žanrove, kako je govorio, nije osećao. Radio je i dokumentarce (o Nilu Jangu, grupama „Toking heds” i „Nju order”), nije izbegavao ni da režira video-spotove (za Brusa Springstina), a na početku karijere, dok je boravio u Velikoj Britaniji, režirao je i reklame.
Filmsku karijeru Dem je počeo da gradi radeći za čuvenog Rodžera Kormana. Na velikom platnu je prikazao životnu priču kolege Hauarda Hjuza u filmu „Melvin i Hauard”, angažovao je prelepu Mišel Fajfer u filmu „Udata za mafiju”, a u dokumentarcu „Swimming to Cambodia” ovekovečio je nastup glumca Spaldinga Greja (1941–2004).
Najznačajnijim delom u njegovoj filmskoj karijeri kritičari smatraju triler „Kad jaganjci utihnu”, za koji je 1991. godine osvojio Oskara za režiju. Uz intrigantnu priču prenetu na veliko platno iz romana Tomasa Harisa, odličnu režiju i izvrsne glumačke izvedbe Džodi Foster i Entonija Hopkinsa, film je postao jedan od retkih koji je osvojio Oskare u pet glavnih kategorija: najbolji film, režija, scenario, glavna ženska i glavna muška uloga.
Usledila je drama „Filadelfija”, sa Denzelom Vošingtonom i Tomom Henksom, koji je osvojio Oskara za glavnu ulogu. Reditelj Dem je sa Vošingtonom sarađivao i u rimejku filma „Mandžurijski kandidat”, a u melodrami „Rejčel se udaje” glavnu ulogu hrabro je dodelo En Hatavej, pokazujući da bi Holivud trebalo više da angažuje tu glumicu.
Poslednji Demov film bio je „Rok kraljica” iz 2015. sa Meril Strip kao ostarelom rokerkom koja mora da se vrati u rodnu Indijanu zbog porodičnih problema.
Džonatan Dem ostaće upamćen po svom rediteljskom postupku dopuštanja glumcima da gledaju direktno u kameru, što su mu neki kritičari i teoretičari filma zamerili, a drugi hvalili ističući da se time postiže vrhunac drame i emocija koju gledalac želi.
I. A.